B.NY International Startup Center wordt New Yorks officiële incubator voor internationale startups Centrum gaat 500 banen creëren

(Brooklyn, NY) Het Nederlandse B.Amsterdam, een van de meest succesvolle business incubators in Europa opent in Brooklyn Navy Yard zijn Amerikaanse flagship vestiging. Het wordt de eerste officiële internationale incubator in New York. Het bedrijf gaat vanuit het ruim 9.000 vierkante meter grote bedrijfspand Europese bedrijven die op zoek zijn naar uitbreiding in New York ondersteunen. Dit gaat 500 banen opleveren. De samenwerking met de Amsterdamse vestiging biedt Amerikaanse ondernemers met Europese ambities toegang tot de Europese faciliteiten van B.Amsterdam.

Het nieuws werd aangekondigd door de New Yorkse loco-burgemeester Alicia Glen en haar Amsterdamse evenknie Kajsa Ollongren. Ook aanwezig waren David Ehrenberg, president van de Brooklyn Navy Yard Development Corporation, de Nederlandse consul-generaal in New York Rob de Vos en B.Amsterdam-oprichter Ricardo van Loenen. De verbouwingswerkzaamheden aan het nieuwe onderkomen zijn gepland voor begin volgend jaar. De focus van de bedrijven ligt op productontwikkeling, hardware en technologie. Minimaal 15 procent van de ruimte is bestemd voor productie. B.Amsterdam draagt hiermee bij aan Navy Yards explosieve groei. De komende vijf jaar wordt met een geplande groei van 7.000 naar 16.000 banen ingezet op meer dan een verdubbeling van de werkgelegenheid.

B.Amsterdam is Nederlands grootste incubator met 28.000 vierkante meter en 300 ondernemingen verspreid over twee locaties. De onderneming levert werkruimte en zakelijke diensten (juridisch, belasting, hr enz.) aan jonge en groeiende bedrijven en is mede-oprichter van de Startup City Alliance Europe (SCALE). Dit is een netwerk van 12 Europese hoofdsteden die streven naar een transparant Europees startup ecosysteem dat startups toegang biedt tot de Europese markten. Binnen SCALE werken Europese stadsbesturen, universiteiten, gevestigde bedrijven en startups samen.

Met BSSA (B. Startup School Amsterdam) biedt B.Amsterdam jonge en werkloze talenten de kans om hun eigen professionele toekomst in handen te nemen. Tijdens een negen maanden durend programma verwerven honderden studenten essentiële kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol te worden als programmeurs, ervaren ontwerpers, growth hackers en makers van digitale content. De trainingsprogramma’s worden verzorgd door bekende instellingen zoals Hyper Island, New York Code + Design Academy, Le Wagon, en The Talent Institute. B.Amsterdam gaat in New York een vergelijkbaar educatieplatform ontwikkelen in samenwerking met Brooklyn Navy Yard.

“B.Amsterdams Amerikaanse flagship site in Brooklyn Navy Yard zal het bedrijfsleven in Brooklyn en de rest van New York in contact brengen met nieuwe technologiebedrijven en productontwerpers in Europa en een boost geven aan innovatie en samenwerking binnen de Navy Yard. We zien uit naar de samenwerking met B.Amsterdam zodat de startups zich kunnen ontwikkelen tot belangrijke werkgevers in The Yard,” aldus David Ehrenberg, President en CEO van de Brooklyn Navy Yard.

Locoburgemeester Alicia Glen van New York (wonen en economische ontwikkeling):

“Deze nieuwe plek van B.Amsterdam op de Navy Yard wordt een lanceer platform voor nieuwe bedrijven in alle 5 stadsdelen van New York. Deze startups zorgen voor een toename van betaalde banen voor New Yorkers. We zijn erg enthousiast dat de samenwerking met de stad Amsterdam aan beide kanten van de Atlantische oceaan leidt tot innovatie en economische groei."

De Amsterdamse locoburgemeester Kajsa Ollongren, verantwoordelijk voor economische zaken, kunst en cultuur:

“In steden als Amsterdam, Parijs en Stockholm barst het van de ondernemers die met een nieuw product of dienst de wereld willen veroveren. En allemaal zoeken ze een manier om snel op te schalen. Met de vestiging van B.NY wordt het Europese startups makkelijker gemaakt om de sprong naar de Amerikaanse markt te maken. En met hetzelfde gemak kunnen bedrijven uit de VS via het Amsterdamse netwerk ons continent ontdekken. Ik ben de stad New York zeer dankbaar voor deze nieuwe stap in onze samenwerking gericht op economische groei en banen voor de toekomst.”

De komst van B.Amsterdam naar New York is het resultaat van de samenwerking tussen de locoburgemeesters Alicia Glen van New York en Kajsa Ollongren van Amsterdam. Hun doel is om startups in beide steden extra kansen te bieden bij internationale expansie. New York en Amsterdam werken hierbij op verschillende manieren samen. Een voorbeeld is de serie van startup bootcamps, georganiseerd door StartupAmsterdam en NYCEDC. In mei 2016 openden twee Amerikaanse bedrijven, Motaword en Dynamite Labs, Amsterdamse vestigingen waarbij ze werden ondersteund door de beide locoburgemeesters. Deze bedrijven bevinden zich in goed gezelschap; Netflix, Tesla en Nextdoor openden recentelijk ook Europese hoofdkantoren in Amsterdam.

Nederlandse technologie startups zoals Booking.com, Van Moof, Shapeways, Adyen en EV-Box kozen al eerder voor New York om van daaruit de Amerikaanse markt te bedienen. Momenteel hebben ruim 850 Nederlandse bedrijven vestigingen in de Verenigde Staten. Ze zijn verantwoordelijk voor meer dan 740.000 banen.

Brooklyn Navy Yard

Brooklyn Navy Yard is eigendom van de City of New York en wordt gerund door de non-profit organisatie Brooklyn Navy Yard Development Corporation (BNYDC). BNYDC verhuurt ruimte in de Yard, stimuleert lokale economische ontwikkeling, ontwikkelt onderbenutte terreinen en houdt toezicht op de modernisering van de infrastructuur. De Brooklyn Navy Yard is opgericht in 1801 en was gedurende ruim 150 jaar een van de belangrijkste militaire faciliteiten van Amerika. Vandaag de dag is de Yard een bloeiend industrieel park waar ruim 7000 mensen werken in meer dan 300 bedrijven. In 2011 opende BNYDC met een multifunctioneel bezoekerscentrum voor tentoonstellingen en educatie met de naam BLDG92. Centraal daarin staan de geschiedenis, de actualiteit en toekomst van de Yard als nationaal model voor duurzame stedelijke industrie en het scheppen van banen. Kijk voor meer informatie op www.BrooklynNavyYard.org.

B.Amsterdam Boilerplate

B. Amsterdam werd in 2014 opgericht door Ricardo van Loenen, Guus Meulendijks en Bas van Veggel (Timeless Investments, Van Veggels familiebedrijf).

B.Amsterdam heeft als missie om het beste ecosysteem te bouwen waarin ondernemers hun bedrijf kunnen ontwikkelen. Het begon met een gebouw van zo’n 18.000 vierkante meter, gevuld met 250 startups, ondernemingen en 950 gedreven mensen. In september 2016 opende B.2, het tweede gebouw, zijn deuren. Ruim 10.000 vierkante meter voor drie snelgroeiende branches: hr technologie, FinTech en internet of things. B. beschikt over een fitnessruimte, een bioscoop, zalen voor evenementen, vergaderruimten en drie lounges waar dagelijks meer dan 750 lunches worden geserveerd. B. ontvangt elk jaar meer dan 500.000 bezoekers. Bureau, het 1000 vierkante meter grote restaurant op de bovenste etage, heeft een dakterras van 1500 vierkante meter met een tuin van waaruit je uitkijkt over Amsterdam. Startup school BSSA leidt elk jaar 500 werkloze en ambitieuze jongeren op. Zij leren er de vaardigheden die startups nodig hebben: growth hacking, programmeren, experience design en ontwikkeling van digitale content. De trainingen worden worden gegeven door gerenommeerde instellingen zoals, Hyper Island, New York Code + Design Academy, Le Wagon, en The Talent Institute. Inmiddels is er ook een Europees samenwerkingsverband Startup City Alliance Europe (SCALE). SCALE is een netwerk van 13 Europese hoofdsteden die startups helpen om (sneller) te groeien: Berlijn, Londen, Parijs, Kopenhagen, Stockholm, Helsinki, Brussel, Lissabon, Oslo, Madrid, Barcelona, Praag en Amsterdam. Nu is het tijd voor de volgende stap: New York.

Rendering:

https://www.dropbox.com/s/0nmtrq6hu7qqyfh/EXTERIOR-VIEW_High-Res.png?dl=0EUROPA’S GROOTSTE STARTUP INCUBATOR OPENT EERSTE AMERIKAANSE VESTIGING IN BROOKLYN NAVY YARD